خانه پیش ساخته

خانه پیش ساخته چیست؟

خانه‌های از پیش‌ساخته، اصطلاحی است که به طور گسترده استفاده می‌شود که ساختار خانه‌هایی را توصیف می‌کند که به صورت جزئی یا کامل در محل دیگری ساخته شده‌اند. اجزاء این خانه‌ها از قبل ساخته شده و به محل مورد نظر تحویل داده می‌شوند تا در آنجا نصب و مونتاژ شده و در نهایت خانه نهایی را تشکیل دهند.

اصطلاح از پیش‌ساخته به تعداد زیادی از انواع مختلف خانه‌ها اشاره دارد که در یک دسته اصلی قرار می‌گیرند و تفاوت میان هر یک از این خانه‌ها، توسط نوع ساخت‌وساز که برای دستیابی به نتیجه دلخواه طراحی می‌شود و همچنین با توجه به محدودیت‌هایی که برای تحویل و مونتاژ در محل را برطرف می‌کند، تعیین می‌شود.

انواع خانه پیش ساخته

خانه پیش ساخته در کل به 3 نوع تقسیم می‌شوند که عبارت از 3 نوع زیر هستند که هر یک هم با توجه به ساختار و نحوه اجرا می توانند معایب و مزایای خاص خود را داشته باشند.

  1. مدولار: اجزای این خانه‌ها به صورت سه بعدی و تقریباً به طور کامل در محیط کارخانه ساخته شده و برای نصب به محل مورد نظر تحویل داده می‌شوند. این خانه‌ها که به عنوان خانه‌های سکشنال (sectional) نیز شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از واحد‌های ساختاری سه بعدی هستند که در محل مورد نظر با یکدیگر ترکیب و مخلوط می‌شوند و در نتیجه یک ساختمان کامل را ایجاد می‌کنند.
  2. خانه‌های پنلی (Panelized): خانه‌های پنل شده، خانه‌هایی دو بعدی هستند که تا حدی در کارخانه ساخته و نصب می‌شوند و پس از آن برای مونتاژ و ساخت به محل نصب تحویل داده می‌شوند.
  3. خانه پیش ساخته ترکیبی (Hybrid Prefab): این خانه‌ها ترکیبی از خانه‌های پنل شده دو بعدی و ساختار مدولار سه بعدی هستند. این خانه‌های ترکیبی مزایایی برای اجزای فراوانی مورد نیاز سفارشی دارند؛ بنابراین با سرعت بیشتر می‌توان آن‌ها را ساخت و علی‌رغم محدودیت‌های محل ساخت‌وساز به سرعت تحویل داده شوند.

خانه‌های پیش ساخته مدولار چیست؟

خانه پیش ساخته مدولار، اجزای مدولار سه بعدی هستند که تقریباً به صورت کامل در کارخانه ساخته شده و برای نصب به محل نهایی تحویل داده می‌شوند. این خانه‌ها هنگام خروج از کارخانه تقریباً 80 تا 95 درصد تکمیل شده‌اند و توسط کامیون‌های مسطح در مسافت‌های کوتاه یا طولانی حمل می‌شوند.

خانه‌های مدولار تقریباً به صورت کامل در کارخانه ساخته می‌شوند، به این معنی که با دیوار‌های متصل، کف، سقف، سیم‌کشی، لوله‌کشی، وسایل داخلی و … ساخته شده و سپس به محل مورد نظر تحویل داده شده و در آن جا به صورت کامل نصب می‌شوند. ماژول‌ها را می‌توان در کنار هم یا به صورت بالا و پایین ترکیب کرد تا خانه‌های بزرگ‌تر یا خانه‌هایی در امداد خانه‌های موجود نصب شوند.

ماژول‌های حجمی از پیش‌ساخته شده، به صورت کامل با رنگ یا کاغذ دیواری برای دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها مونتاژ می‌شوند. اصطلاح حجمی (volumetric) به دستاورد‌ها و کارایی‌هایی که در ساخت خانه‌های مدولار، خارج از محل مورد نظر، به دست آمده است اشاره دارد.

واحد‌ها ماژول‌هایی هستند که می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و ساختمان‌های کامل را بدون نیاز به روبنای اضافی تشکیل دهند.

خانه‌های پیش‌ساخته مدولار قبلاً محدودیت‌های بیشتری در اندازه و عرض داشتند اما به مرور با پیشرفت در صنعت حمل‌ونقل، خانه‌های مدولار دیگر محدود به اندازه اتاق‌های کوچک‌تر و طرح‌های تک طبقه نیستند.

اندازه یک خانه از پیش‌ساخته مدولار استاندار، 4/5 متر است که برای حمل‌ونقل نیز آسان‌تر است اما این متراژ خانه برای دستیابی به نتایج مطلوب سفارش دهنده، انعطاف‌پذیر هستند.

اغلب کارخانه‌ها و سازندگان خانه پیش ساخته مدولار به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر محدودیت‌های ابعاد و ایجاد گزینه‌های سفارشی سازی بیشتر هستند.

مزایا و معایب خانه پیش ساخته مدولار

  • ساخت سریع‌تر خانه: به طور معمول خانه‌های مدولار در حدود 14 تا 16 هفته آماده می‌شوند و همچنین طی تنها 1 روز در محل مورد نظر نصب می‌شوند.
  • محیط ساخت‌وساز کنترل شده مزایای فراوانی مانند داشتن ابزار و مصالح در دست و نزدیک، اتوماسیون وظایف، تولید هم‌زمان سازه‌های مشابه و … را در پی دارد.
  • محل نصب خانه را نیز هم‌زمان با ساخت خانه، آماده کرد تا روند کلی را تسریع کرد.
  • با ساختن خانه‌ها در یک محیط ساختمانی کنترل شده، کیفیت ساختمان بهبود یافته و ساختار محکم‌تری به دست می‌آید.
  • بهبود اثرات زیست‌محیطی نیز از دیگر مزایای خانه پیش ساخته مدولار است که میزان تولید زباله و اختلال در روند طبیعی محیط زیست را تا حد زیادی به حداقل می‌رساند.

برنامه‌ریزی دقیق و ساخت خانه‌های مدولار فرصت‌های زیادی برای پیشرفت‌های چشمگیر در ساخت‌وساز خانه‌ها و ساختمان‌ها ارائه می‌دهد اما تنها در صورتی که خانه با اصول طراحی سامانه غیرفعال خورشیدی (passive solar principals) طراحی شده باشد و از مواد کم‌مصرف استفاده کند منجر به کاهش تأثیر کلی بر محیط زیست می‌شود.

علاوه بر این، توجه به این نکته نیز ضروری است که همه سازندگان خانه‌ها مدولار یا خانه‌های پنل شده به دنبال کاهش آلودگی و تأثیرات زیست‌محیطی نیستند؛ بنابراین خریداران لازم است از استاندارد‌ها و اعتبارنامه سازنده این خانه‌ها و همچنین مصالح ساختمانی، فرایند‌های ساخت و حداقل میزان مصرف انرژی مطلع شوند.

خانه‌های پیش ساخته پنل شده یا کیت چیست؟

خانه‌های پیش‌ساخته پانی، اجزای دو بعدی هستند که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و سپس به محل مورد نظر حمل و مونتاژ می‌شوند تا در آنجا با هم ترکیب شده و یک خانه سه بعدی ایجاد کنند. پنل‌ها از مواد مختلفی ازجمله صفحات اسلب بتنی، پنل‌های چوبی، چوب ترکیبی، چوب بازیافتی، پنل‌های عایق و … ساخته می‌شوند.

خانه‌های پیش‌ساخته دو بعدی ممکن است به صورت سیستم‌های پنل باز یا پنل بسته باشند. بین این دو نوع طراحی تفاوت خاصی وجود ندارد و تنها تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که پنل‌های باز عایق‌بندی نشده‌اند و برای تکمیل آن‌ها در محل ساخت‌وساز کار‌های بیشتری لازم است انجام شود.

در مقابل، پنل‌های بسته، عایق‌بندی شده و قبل از ارسال به محل، در کارخانه تقریباً تکمیل می‌شوند. پنل‌های پیشرفته نیز به پنل‌هایی می‌گوییم که با امکانی همچون پنجره‌ها، اتصالات یا لوله‌کشی در کارخانه تکمیل می‌شوند.

مزایا و معایب خانه پیش ساخته پنل شده یا کیت

  • حمل‌ونقل واحد‌های این خانه‌ها به محل مورد نظر بسیار آسان‌تر و همچنین ارزان‌تر نیز است.
  • گزینه‌ها و ویژگی‌های سفارشی سازی بیشتری برای خانه‌های پنل شده وجود دارد.
  • از این گونه سازه‌ها بیشتر برای ساخت املاک تجاری بزرگ استفاده می‌شود چرا که کارخانه‌ها سقف‌های بلندتر یا دهانه‌های بسیار گستره یا طولانی را برای این گونه ساختمان‌ها و برج‌های تجاری می‌سازند.

کاربری ساختمان سازی پیش ساخته چیست؟

  1. ساختمان پیش ساخته مسکونی
  2. ساختمان پیش ساخته ویلایی
  3. ساختمان پیش ساخته اداری
  4. ساختمان پیش ساخته خوابگاهی
  5. ساختمان پیش ساخته نمازخانه
  6. ساختمان پیش ساخته سرایداری
  7. سازه پیش ساخته کمپ‌های اضطراری
  8. سازه پیش ساخته سالن اجتماعات
  9. سازه پیش ساخته سرویس بهداشتی
  10. سازه پیش ساخته موتورخانه