نمای سرامیک خشک

نمای سرامیک خشک چیست؟

نمای سرامیک خشک پرسلانی dry porcelain ceramic جزء به روز ترین نماهای ساختمانی روز دنیاست که به روش نصب خشک اجرا می گردد . سرامیک خشک پرسلانی به عنوان بخش CLADDING (پوشش) نمای سرامیک خشک پرسلانی می باشد که مهمترین بخش این نوع نما می باشد و می بایستی استحکام کافی در مدول منفرد و کمترین جذب آب ممکن را داشته باشد. نمای سرامیک خشک پرسلانی برای کاربری های مختلف تجاری، اداری ، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان ، پایانه ها و ایستگاه های مترو و . . . می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نمای خشک چیست؟

در پاسخ به سوال نمای خشک چیست باید گفت نمایی است که برای اتصال آن به بنا، از ملات و دوغاب سیمانی استفاده نشود. به جای دوغاب و ملات، از زیرسازی شبکه‌ای، متشکل از پروفیل‌های آلومینیومی ‌یا فولادی و اتصال قطعات نمای خشک با استفاده از پیچ و مهره استفاده می‌شود. این نوع از نما حدود ۵۰ سال پیش در کشور آمریکا و در آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه آن به کار گرفته شد و به تدریج به خاطر مزایایی که داشت، مورد توجه تمامی‌ معماران، مهندسین سازه و سرمایه گذاران صنعت ساختمان قرار گرفت.

مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای سرامیک خشک

کلیپس استیل و یا آلومینیومی

رنگ پلی‌­استر

ریل­‌های آلومینیومی

چسب مخصوص

تایل­‌های سرامیکی خشک

 

انواع سرامیک خشک

انواع سرامیک خشک را از نظر ظاهر می‌توان به دو مورد تقسیم کرد:

  1. نمای سرامیک پرسلانی مجوف
  2. نمای سرامیک پرسلانی فول بادی

 

سرامیک مجوف (سوراخ‌دار)

این نوع از سرامیک‌ها از عایق حرارتی و صوتی خوبی به دلیل وجود سوراخ‌هایی در بدنه‌ی خود برخوردار هستند و به دلیل وزن کم، کمترین بار مرده را به سازه‌ی اصلی ساختمان وارد می‌کنند، سرامیک مجوف از آب‌بندی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به هیچ عنوان آب را به پشت نما انتقال نمی‌دهد و امکان تعویض پانل‌ها را دارند.

 

 

سرامیک فول بادی (تایل‌های پر)

سرامیک فول بادی از کمترین جذب آب برخوردار است و از طرح‌های متفاوتی برخوردار است، این انوع از سرامیک‌ها از قیمت پایینی برخوردار هستند و در ابعاد ۱۲۰*۶۰ تولید و اجرا می‌شوند البته امکان تولید در ابعاد متفاوت نسبت به نوع نما را نیز دارند.

 

روش های اجای نمای سرامیک خشک چیست؟

اجرای نمای سرامیک خشک به دو روش انجام می‌گیرد:

  1. روش نصب نمایان یا Visible
  2. روش نصب غیر نمایان یا invisible

 

سیستم نمای خشک نمایان

در سیستم های نمای خشک مشهود یا نمایان قسمتی از بست هایی که برای نگه داشتن سرامیک استفاده می شوند. از بیرون ساختمان هم قابل مشاهده هستند. البته راه هایی هم برای کاهش جلب توجه این بست ها وجود دارد از جمله رنگ کردن قسمت های نمایان بست به رنگ رویه نما. در صورت انجام این کار حتما باید از رنگ های پایدار در برابر عوامل جوی استفاده کرد، چون این بست ها در معرض آسیب بر اثر عوامل جوی قرار دارند.

اجرای نمای سرامیک خشک نمایان را می‌توان به ۴ زیر گروه تقسیم‌بندی کرد:

  1. سیستم سرامیک خشک فاوتون
  2. سیستم سرامیک خشک ماسا
  3. سیستم سرامیک خشک ترک
  4. سیستم سرامیک خشک کلیپس چهار طرفه

سیستم های نمای خشک غیر نمایان

در سیستم های نمای خشک نامشهود، پس از نصب نما بست های مورد استفاده مشاهده نمی شوند. در واقع قبل از آن که نما نصب شود روی سطح رویه ساختمان عملیاتی انجام می شود که بسته به نوع سیستم ممکن است به صورت سوراخ و یا شیارهایی در پشت یا لبه های رویه باشد.

اجرای نمای سرامیک خشک غیرنمایان را می‌توان به موراد زیر تقسیم‌بندی کرد.

  1. سیستم سرامیک خشک کیل
  2. سیستم سرامیک خشک پیمی
  3. سیستم سرامیک خشک شیاری
  4. سیستم سرامیک خشک چسبی

مدت زمان اجرای نمای خشک چقدر است؟

مدت زمان اجرای نمای سرامیک خشک با در نظر گرفتن عواملی مانند محاسبه سطح نما، ارتفاع ساختمان، جزئیات نماسازی، تعداد مجریان نما و … محاسبه می‌شود.

هزینه اجرای نمای سرامیک خشک

قیمت نمای سرامیک خشک به عوامل زیادی بستگی دارد، در این قسمت به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت این نوع از نماهای خشک می پردازیم.

نحوه ی اجرا

کیفیت سازه های اتصال

برند پانل های سرامیک

متراژ استفاده از سرامیک خشک

کیفیت تایل های سرامیک

نوع فلز استفاده شده در سازه های نگهدارنده

مزایای نمای سرامیک خشک

برخی از مزایای نمای خشک سرامیک عبارتند از:

کمتر شدن احتمال سقوط تایل‌ها

عایق حرارتی

هزینه‌ی پایین به نسبت اجرا به روش ملاتی

سرعت اجرایی بالا

استحکام بالا

عایق صوتی

امکان تعویض تایل‌های سرامیک بعد از اجرا

کمترین پرتی در مصالح اجرایی

مقاوم در برابر عوامل طبیعی

آب‌بندی مناسب

 

معایب سرامیک خشک

هر مصالح ساختمانی علاوه بر مزایا از معایبی نیز برخوردار است که با دانستن آن می‌توان از وقوع مشکلات اجرایی و دوام آن جلوگیری کرد، حال به بررسی چند مورد از معایب سرامیک خشک می‌پردازیم

نیاز به اکیپ ماهر در اجرای تایل‌های سرامیک

بازتاب نور

مقاومت پایین در برابر سرما و گرما در عایق‌بندی نامناسب

سرامیک خشک مناسب چه ساختمان هایی است؟

از سرامیک خشک همانطور که پیشتر ذکر شد، می‌توان در خیلی از پروژه‌های کوچک و بزرگ استفاده کرد، حال به برخی از موارد کاربری آن بیشتر اشاره می‌کنیم.

ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی

هتل

پایانه

بیمارستان

 

سرامیک خشک مناسب چه ساختمان هایی است؟

استفاده از جاگلی نمای سبز و … در لبه بالکن ها و یا در مجاورت پنجره ها، به منظور تامین مطلوبیت بصری در معابر مشروط به رعایت اصول ایمنی و بهداشتی

هماهنگی شکل تابلوها در نمای کلیه ساختمان ها (خطوط زیرین و فوقانی تابلوها) با تابلوهای واحدهای همجوار

به منظور استتار کامل تأسیسات و تجهیزات، چنانچه امکان انتقال عناصر تأسیساتی و تجهیزاتی به بخش های غیرقابل رویت میسر نباشد، طرح پوشش هماهنگ با نمای اصلی ارائه گردد.